Poglavlje 16: o prevenciji zloupotrebe poreskih olakšica kroz fiktivne kompanije

PLAC III projekat pružio je podršku Poreskoj upravi Srbije u upoznavanju sa najnovijim pravilima EU u oblasti prevencije poreskih zloupotreba koje čine fiktivne kompanije i davanju preporuka za usklađivanje zakondavstva sa pravnim tekovinama Unije.

Države članice EU suočene su sa pojavom subjekata koji posluju kao fiktivni subjekti, pa stoga postaje izazov praviti razliku između privrednih subjekata sa stvarnim komercijalnim poslovanjem od pravnih lica bez minimalne suštine i ekonomske aktivnosti u cilju pravične primene poreskog zakona. Evropska unija je uložila više napora da nametne stroža pravila o korišćenju lažnih kompanija. Evropska komisija je u decembru 2021. predstavila predlog direktive Saveta EU kojIm se utvrđuju pravila za sprečavanje fiktivnih (lažnih) kompanija da zloupotrebe svoju strukturu u poreske svrhe i menjaju odredbe Direktive 2011/16/EU o administrativnoj saradnji u oblasti oporezivanja. Taj predlog je u januaru 2023. godine usvojio Evropski parlament i sada je u daljoj proceduri.

Predlog uvodi sistem „filtriranja“ za kompanije iz EU, koje će morati da prođu niz provera koje se odnose na prihode, osoblje i prostorije, kako bi se osiguralo da entitet ima dovoljno „supstance“. Oni entiteti za koje se smatra da nemaju suštinski značaj se pretpostavlja da su 'fiktivne kompanije' i, ako ne budu u mogućnosti da opovrgnu ovu pretpostavku dodatnim dokazima u vezi sa komercijalnim, neporeskim obrazloženjem, oni će izgubiti sve poreske olakšice dobijene putem bilateralnih poreskih sporazuma ili direktiva EU.

Poreska uprava Srbije je nadležni organ u okviru Ministarstva finansija zadužen za procenu, reviziju i naplatu javnih prihoda i suzbijanje svakog oblika utaje poreza. Poreska policija, kao poseban sektor u Poreskoj upravi Republike Srbije, ovlašćena je da otkriva poreska krivična dela i njihove izvršioce.

Podrška PLAC III projekta odnosila se na u procenu pravnih praznina u odnosu na pravila EU koja se primenjuju na borbu protiv izbegavanja poreza putem fiktivnih kompanija, davanje preporuka za poboljšanje pravnog okvira za borbu protiv zloupotrebe fiktivnih kompanija za izbegavanje poreza i uspostavljanje odgovarajućih kriterijuma i alata za rano otkrivanje fiktivnih subjekata na osnovu najboljih praksi država članica EU.

Projektni ekspert Đasinto Kapone predstavio je na radionici održanoj 1. februara u Beogradu novine koje donosi Predlog nove direktive Saveta EU kojim se utvrđuju pravila za sprečavanje  zloupotreba fiktivnih kompanija. Jedan od osnovnih ciljeva njegovog donošenja bio je da se omogući identifikacija fiktivnih kompanija osnovanih isključivo u poreske svrhe, rekao je Kapone. On je naveo koji su kriterijumi za utvrđivanje sumnje da se radi o fiktivnoj kompaniji, koji su indikatori za to, kao i mere prevencije.


Kapone je zatim predstavio rezultate analize pravnih praznina u zakonodavstvu Srbije u odnosu na zakonodavstvo EU. On je kazao da Republika Srbija, iako nije članica Evropske unije, u periodu pristupanja treba da uskladi svoje nacionalno zakonodavstvo sa pravnim tekovinama EU, dok bi odložila primenu pojedinih odredbi istog zakona do momenta pristupanja Evropskoj uniji.

Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji ne sadrži definiciju fiktvnih kompanija. Među preporukama Kapone je naveo da treba definisati pojam minimalne ekonomske supstance, propisati način filtriranja fiktivnih kompanija, kao i dva testa i njihove kriterijume: ulazni test i test minimalne ekonomske supstance. Takođe, potrebno je da Zakon obezbedi mogućnost automatske razmene podataka između nacionalnih poreskih organa različitih zemalja na nivou Evropske unije.

Radionica je održana za predstavnike Poreske administracije i Ministarstva finansija.

Last updated: 26. April 2024. 13:43